طریقه پخت آش نخود اصفهان

پخت آش نخود

امروز قصد داریم طرز تهیه آش نخود ، غذای محلی و سنتی مردم استان اصفهان رو به شما آموزش بدیم. این غذا خواصی ضد سرطان و ضد بیماریهای ریوی داره. به شما قول میدیم که عاشق طعم ومزه این غذای لذیذ و پر خاصیت بشید. با دست پخت مروپخت همراه باشید.

بریم برای آموزش آشپزی

مواد لازم :

  • نخود: 2/5 پیمانه
  • ماش: 1 پیمانه
  • برنج: 4 پیمانه
  • پیاز متوسط: 1 عدد
  • کشک: 5 پیمانه
  • شوید: 400 گرم
  • گوشت: 300 گرم
  • نعناع داغ، نمک، زنجبیل، ادویه و زیره: به مقدار لازم
  • روغن: 4 قاشق چایخوری

روش پخت:

برای پخت آش نخود ، نخود را از قبل خیس کرده کاملاٌ می‌پزیم.

ماش برنج و سبزی را با نمک ، زردچوبه ، فلفل و زنجبیل جداگانه می‌پزیم و آنها را نیز به نخود اضافه میکنیم.

سپس پیاز را خرد کرده و با روغن و مقداری زردچوبه تفت می‌دهیم.

بعد نعناع خشک و پودر زیره را به آن اضافه میکنیم و کمی تفت می‌دهیم.

درآخر پیازداغ را به مواد اضافه کرده و اجازه میدهیم غذا با حرارت ملایم پخته شود.آش نخود شما آماده است.

و اما چند نکته:

  • قبل از طبخ ، چربی های قابل رویت گوشت جدا شود.
  • از کشک پاستوریزه و کم نمک استفاده گردد.
  • نخود دیر هضم و ایجاد کننده نفخ است؛ بنابراین بهتر است آش نخود را با زیره میل کنید.

نظر متخصصین تغذیه:

  • نخود سرشار از پروتئین های گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی است و اشتها آور و ادرار آور بوده، برطرف کننده درد سینه و عفونت ریه می‌باشد. اثر غذایی آن در ریه بیشتر از سایر حبوبات می‌باشد.
  • نخود حاوی فیتواستروژن ها می‌باشد که ممکن است در خانم ها منجر به کاهش عوارض یائسگی شود؛ البته بانوانی که سابقه‌ی سرطان پستان دارند، باید مراقب میزان استروژن دریافتی خود باشند.
  • آش نخود به خوبی نیاز روزانه به پروتئین را تامین میکند؛ به همین جهت برای کودکان در حال رشد و مادران باردار و شیرده توصیه میشود.
  • به دلیل دارا بودن گوشت قرمز برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی و چربی و فشار خون بالا کمتر توصیه می شود.
  • این غذا همچنین سرشار از ویتامین های گروه B است به همین جهت برای بهبود عملکرد سیستم اعصاب بسیار مفید می باشد.
  • این غذا سرشار از کلسیم است و به همین جهت برای رشد استخوان و استحکام دندان به‌خصوص در کودکان و تعدیل فشار خون و پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش مناسب می باشد.
  • زنجبیل برای درمان درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد برای افرادی که از دردهای عضلانی رنج می‌برند مفید است.
  • زیره منبع خوبی از آهن ، منگنز و سایر املاح و ویتامین ها است؛ به هضم غذا کمک میکند و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اثرات ضد سرطانی داشته از از چسبندگی پلاکت ها و ایجاد لخته در عروق جلوگیری میکند، در نتیجه برای پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی بسیار مفید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *