مصرف چه مواد غذایی در دوران کرونا مفید است؟

در این مقاله سعی داریم تا مواد غذایی که برای شما در دوران همه گیری کرونا لازمه رو معرفی کنیم. در مطلب پیش رو سعی شده تا بصورت کامل به موضوع تغذیه ی دوران کرونا پرداخته شود. مواد غذایی در دوران کرونا شاید پاشنه آشیل این بیماری باشند. با ما همراه باشید تا کاملا با اهمیت تغذیه آشنا بشید.

مقدمه

در دسامبر 2019 برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار پنومونی شدند و واکسن ها و درمان های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کرونا ویروس با قابلیت همه گیری در انسان شناسایی شد. کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها و زیرمجموعه کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید-19را شامل می شوند.

گاهی برخی از کروناویروس ها به دستگاه تنفسی حمله می کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می سازند . بیماری کووید-19 یک بیماری عفونی بشدت مسری است که توسط یک کروناویروس جدید ایجاد می شود که می تواند از انسان به انسان از طریق تماس نزدیک منتقل شود و هر فرد آلوده به این ویروس به طور متوسط در حدود 3 فرد دیگر را آلوده می کند

در حال حاضر هیچ دارو یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد. در غیاب درمان اختصاصی برای این ویروس جدید یافتن روش های جایگزین جهت پیشگیری و کنترل تکثیر و انتشار ویروس احساس می شود.

رعایت کردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم که حاوی تمامی مواد مغذی ضروری باشد برای حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد. تعادل در ریز مغذیها عامل اصلی در حفظ سیستم ایمنی سالم است. سالهاست که اهمیت تغذیه سالم در افزایش ایمنی و کاهش ابتلا به بیماری‌ها مشخص شده است. مطالعات بسیاری نشان داده اند که کمبود برخی مواد مغذی منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش احتمال بروز عفونت ها و یا تشدید آنها می گردد.

ویتامین ها :

ویتامین A

مواد غذایی در دوران کرونا

ویتامین ها و مواد معدنی وظایف متنوع و بسیار مهمی را در بدن به عهده دارند و کمبود آنها عملکرد قسمت های مختلف بدن را مختل کرده و می تواند باعث ایجاد یا تشدید برخی بیماری ها شود. ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. ویتامین A اولین ویتامین محلول در چربی شناخته شده است و بتاکاروتن پیش ساز آن است که در گیاهان یافت می شود. ویتامین A نقش مهمی در تنظیم عملکرد ایمنی دارد. کمبود ویتامین A منجر به کاهش ایمنی و در نتیجه افزایش بیماری و مرگ و میر می شود. ارتباط بین کمبود ویتامین A و بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماریهای عفونی بیش از صد سال است که مشخص شده است

ویتامین A به ویتامین ضد عفونت نیز معروف است، بسیاری از مکانیسم های دفاعی بدن در برابر عفونت بستگی به تامین مقادیر کافی این ویتامین دارد. ویتامین A بر جنبه های مختلف ایمنی شامل: بیان کراتین و مخاط، آپوپتوز، رشد، نمو و عملکرد نوتروفیل ها، مونوسیت ها/ ماکروفاژها، سلولهای لانگرهانس و لنفوسیت های B و T، تولید ایمونوگلوبولین ها و بیان سایتوکین ها اثرگذار است

همچنین نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که رژیم های غذایی فاقد ویتامین A اثر بخشی واکسن های کرونا ویروس را کاهش می دهد و آنها را مستعد ابتلا به عفونت ها می کند.

منابع غذایی ویتامین A :

  • گوشت بوقلمون
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • شیر و لبنیات
  • اسفناج
  • کاهو
  • هویج
  • زردآلو
  • طالبی
  • کلم
  • کدو

بنابراین ویتامین A احتمالا می تواند به عنوان فاکتور مهمی در درمان کرونا ویروس جدید و پیشگیری از پنومونی ناشی از آن استفاده شود.

ویتامین B

ویتامین های گروه B ریزمغذی های ضروری هستند که در متابولیسم کربوهیدرات، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و ارتقا رشد سلول ها نقش دارند. ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3 ) و اسید پانتوتنیک (ویتامینB5) به همراه تیامین (ویتامین B1) کوآنزیم های ضروری برای متابولیسم انرژی هستند

ریبوفلاوین (B2)

حدود 200 آنزیم در بدن به نیاسین به عنوان کوآنزیم نیاز دارند. نیاسین در آسیب ریه ناشی از ونتیلاتور می تواند مانع از نفوذ نوتروفیل ها به ریه شده و یک اثر ضد التهابی قوی دارد. با این حال می تواند منجر به هیپوکسی ( کاهش اکسیژن ) قابل توجهی شود.پس این ویتامین نقشی اساسی در درمان کرونا بازی میکند.

منابع ویتامین B2 ( ریبوفلاوین )

  • جگر
  • شیر
  • ماست
  • پنیر
  • تخم مرغ
  • اسفناج
  • بروکلی
  • موز

پریدوکسین (B6)

پیریدوکسین (ویتامین 6B) کوآنزیم بیش از یک صد واکنش متابولیکی به خصوص واکنش های مرتبط با متابولیسم آمینواسیدها است. پیریدوکسین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و تولید گلبول های سفید از جمله T-cell و اینترلوکین 2 دارد.

منابع غذایی ویتامین B6

  • سیب زمینی
  • موز
  • برنج
  • مرغ
  • گوشت گوساله
  • ماهی تن
  • دانه آفتابگردان

در مجموع کمبود ویتامین های گروه B می تواند منجر به تضعیف پاسخ سیستم ایمنی شوند. بنابراین ویتامین های گروه B می توانند به عنوان یک گزینه کمکی در درمان کرونا لحاظ شوند.

ویتامین C

ویتامین C یا آسکوربیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. بنابراین در بسیاری از شرایط که استرس اکسیداتیو در بدن افزایش می یابد اثر آنتی اکسیدانی ویتامین C می تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

بسیاری از عفونت ها منجر به افزایش فعالیت فاگوسیت ها شده و در نتیجه منجر به افزایش رادیکالهای آزاد می شود. ویتامین C از سلول های میزبان در برابر رادیکالهای آزاد آزاد شده از فاگوسیتها محافظت می کند. در سرماخوردگی معمولی و دیگر عفونت ها میزان ویتامین C در پلاسما، لوکوسیت ها و ادرار کاهش می یابد.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که ویتامین C در پیشگیری، کوتاه کردن مدت و بهبود بسیاری از عفونت ها موثر است. ویتامین C می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی و حفاظت در برابر عفونت ناشی از کرونا ویروس شود.

همچنین این ویتامین به عنوان یک داروی آنتی هیستامین عمل کرده و از بروز علایمی مانند عطسه، خارش بینی، آبریزش،گرفتگی بینی و تورم سینوس ها و یا حتی پنومونی جلوگیری می کند

منابع ویتامین C

  • کیوی
  • پرتقال
  • نارنگی
  • گریپ فروت
  • لیمو
  • کدو
  • گوجه
  • توت فرنگی
  • کلم
  • فلفل دلمه ای

از آن جایی که در کووید-19عفونت دستگاه تنفسی تحتانی شایع است، این ویتامین می تواند به عنوان یک گزینه احتمالی در درمان عفونت های تنفسی ناشی از کووید-19موثر باشد.

ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و به شکل طبیعی در غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می شود ولی رژیم غذایی انسان ها حاوی مقادیر کمی از این ویتامین بوده و منبع اصلی برای تامین این ویتامین، نور خورشید می باشد

منابع ویتامین D

  • روغن کبد ماهی
  • ماهی سالمون
  • تن ماهی
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • لبنیات

ویتامین D می تواند در حفظ یکپارچگی استخوان ها، رشد و بلوغ سلول های ایمنی نقش داشته باشد. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است ویتامین D می تواند از ابتلا به عفونت های تنفسی به خصوص ویروسی جلوگیری کند.

ویتامین E

در زمان آنفولانزا اکسیداسیون اسیدهای چرب غیر اشباع غشاهای سلولی (به خصوص در ریه ها) افزایش می یابد که منجر به افزایش نفوذپذیری غشا می شود. مطالعات نشان داده اند که در طول عفونت ویروسی آنفولانزا، میزان ویتامین E کاهش می یابد و همزمان با آن تولیدات پراکسیداسیون لیپیدها افزایش می یابد. ویتامین E به دو فرم توکوفرول و توکوترینول موجود است و از طریق اتصال به رادیکال های آزاد منجر به کاهش استرس اکسیداتیو می شود.

منابع ویتامین E

  • کشمش
  • بادام
  • بادام زمینی
  • روغن آفتابگردان
  • روغن ذرت
  • روغن زیتون
  • روغن سویا

ویتامین E نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. ویتامین E در بدن با حفظ یکپارچگی غشا T-cell ها در تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن باکتری ها و ویروس ها کمک می کند. ویتامین E پاسخ ایمنی را افزایش داده و باعث پیشگیری از بیماریهای عفونی مختلف می شود.

امگا 3

اسیدهای چرب بلند زنجیر امگا 3 به خصوص دوکزهگزانوئیک اسید(DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید(EPA) در نمو مغز، بیماریهای قلبی عروقی و همینطور در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند. اسیدهای چرب امگا 9 باعث تقویت اثرات ضد التهابی می شوند.

منابع امگا 3

  • روغن کبد ماهی
  • روغن زیتون
  • گردو
  • بذر کتان
  • کنجد
  • تخمه آفتابگردان

بنابراین می توان گفت امگا 3 ممکن است بمانند یک داروی ضد ویروس عمل کند.

مواد معدنی

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی مهم برای متابولیسم و فعالیت سیستم اکسیداسیون-احیاء است. سلنیوم به همراه ویتامین E از تشکیل رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت ها ممانعت می کند. کمبود سلنیوم منجر به اختلال در سلامتی می شود در حالیکه کمبود شدید آن منجر به نقص در ایمنی می شود و بر هر دو ایمنی سلولی و ایمنی هومورال اثر می گذارد

کمبود تغذیه ای این عنصر نه تنها پاسخ ایمنی، بلکه خود ویروس کرونا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . کمبود سلنیوم نه تنها می تواند آسیب عفونی ناشی از ویروس آنفلوانزارا افزایش دهد، بلکه باعث ایجاد تغییر در ژنوم ویروس و درنتیجه افزایش حدت ویروس می شود.

منابع سلنیوم

  • پروتئین حیوانی
  • مغزوآجیل
  • ماهی تن
  • برنج
  • جوانه گندم
  • دانه آفتابگردان
  • تخم مرغ
  • موز
  • لبنیات
  • قارچ

روی

روی یکی از آنتی اکسیدان های قوی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان ترکیبی عمل می کند. روی یکی از ترکیبات ضروری بسیاری از آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسیددسموتاز(SOD) و همچنین کوفاکتور بسیاری از آنزیم های مهم در متابولیسم گلوکزلیپید است. کمبود آن منجر به افزایش آسیب های اکسیداتیو در اندامهای مختلف مانند قلب می شود.همچنین روی با پیشگیری از پراکسیداسیون لیپیدها به ثبات غشای سلول کمک می کند.

منابع روی

  • منابع پروتئینی
  • گوشت گوساله
  • مرغ
  • بادام
  • لبنیات
  • حبوبات
  • تخم مرغ

روی برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. بنابراین روی ممکن است در بهبود علایم کووید-19 ( کرونا ) مانند عفونت تنفسی و اسهال تاثیر داشته باشد.

آهن

آهن در سیستم ایمنی و حساسیت میزبان به عفونت نقش دارد. کمبود آهن منجر به آتروفی تیموس شده و بر عملکرد ایمنی اثر می گذارد. آهن عملکرد لنفوسیت های T را تنظیم می کند. کمبود آهن منجر به اختلال در ایمنی سلولی و عملکرد نوتروفیل ها می شود.

اثرات مخرب آهن بر عفونت می تواند به این دلایل باشد :

  1. اضافه بار آهن باعث تقص سیستم ایمنی می شود.
  2. افزایش آهن باعث بروز التهاب می شود
  3. پاتوژنها برای رشد به آهن نیاز دارند.

می توان گفت پاتوژنها با استفاده از مکانیسم های مختلف آهن را از میزبان بدست می آورند و در پاسخ به عفونت، سیستم ایمنی روش های دفاعی خود را برای حفظ آهن و دور از دسترس قرار دادن آن از پاتوژن ها تقویت می کند.

کمبود آهن سیستم ایمنی را مختل کرده و می تواند یک عامل خطر در ایجاد عفونت های مکرر تنفسی باشد. از طرفی مقادیر اضافی آهن خود عاملی در افزایش استرس اکسیداتیو و تشدید اثرات ویروس کرونا است.

منابع آهن

  • انواع گوشت ها
  • لوبیا
  • عدس
  • شیره انگور
  • جگر
  • اسفناج
  • کشمش
  • پسته

بنابراین تامین مقادیر کافی از ویتامین های محلول در چربی A ،D ،E و محلول در آب B و C و مقادیر کافی مواد معدنی (سلنیوم، روی و آهن) و اسیدهای چرب بلند زنجیر امگا 3 از طریق یک رژیم غذایی مناسب یا از طریق مکمل های رژیمی به عنوان یک مداخله مناسب در پیشگیری و یا درمان کرونا (کووید-19) تاثیر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *